pharrell24

Uusia ulottuvuuksia

Musiikkivideo on kauan ollut ohjaajille ja kuvaajille kanava kokeilla uusia tekniikoita.

Tämä korostuu etenkin nyt digitaalisella ajalla, kun filmiä ei tarvita ja kuvaamiseen ja erikoiseenkin editointiin ja efekteihin tarvittavat välineet ovat kaikkien ulottuvilla – ja tottakai myös internet antaa mahdollisuuden levittää erikoisempiakin videoita nopeasti jopa miljoonien nähtäväksi.

Nyt esittelyssä kolme uutta ja omalla tavallaan mullistavaa nykyvideoa, jotka kaikki hakeutuvat vahvasti uusiin ulottuvuuksiin.

 

1. Pharrell Williams – Happy

Aikaulottuvuus laajenee vuorokauden pituiseksi Pharrell Williamsin uutuudessa ’Happy’. Sitä mainostetaan maailman ensimmäisenä 24 tuntia kestävänä musiikkivideona.

4-minuuttinen Happy-kappale soi koko ajan looppina taustalla, kun joka soittokerralla eri tanssija/tanssijoita kulkee tanssien ja välillä laulaen laulua huulisynkassa. Vuorokauden videoon näitä syklejä mahtuu kymmeniä. Katsoja astuu tilanteeseen siihen kellonaikaan mikä sillä hetkellä on menossa, mutta voi sitten itse hypätä videon ajassa eteen- tai taaksepäin haluamaansa kohtaan. Erittäin mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu video kestää auringonnoususta auringonlaskuun, Williamsin itsensä esiintyen tasatunnein. Videon on ohjannut We Are From LA.

 

2. Bob Dylan – Like A Rolling Stone

Interaktiivinen, monia eri todellisuuksia luova video, joka on tehty 48 vuoden ikäiseen kappaleeseen! Dylanin uudella videolla katsoja voi valita 16 eri ’tv-kanavasta’ ja surffailla vapaasti niiden välillä. Kappale jatkuu koko ajan, eri kanavien esiintyjien esittäessä laulavansa sitä. Mukana on esimerkiksi ostos-TV, historiakanava, uutiset, animaatiota ja urheilua. Oman elementtinsä videoon tuo se, että yksi kanavista on Bob Dylanin aito vanha live-esiintyminen.

Video kommentoi samalla nykyajan tyhjänpäiväistä kanavasurffausta, tehden tällä kertaa katsojasta aktiivisen osallistujan. Ohjaajan mukaan videon surrealistisuus tulee esiin vain, jos ’kanavat’ on tehty mahdollisimman aidon näköisiksi – siksi mukaan on otettu oikeita tv-esiintyjiä. Videon yhteenlaskettu kuvattu materiaali on noin 1 tunti 15 minuuttia, eli pitkän elokuvan verran yhdessä musiikkivideossa. Uusi formaatti näyttää toimivan ja kiinnostavan ihmisiä: Dylanin video keräsi lähes miljoona eri katsojaa jo ensimmäisen päivän aikana. Videon on ohjannut israelilainen Vania Heymann.

 

dylan

 

3. Apulanta – Mä nauran tälle

Suomessakin kokeillaan uusia tekniikoita! Apulanta lähti tyylilleen sopivan rohkeasti testaamaan 360-videon toimivuutta. Tällaista FinCloudin sekä ICT Hosting Median toteuttamaa musiikkivideoa ei ole Suomessa aiemmin tehty.

Video näyttää muusikot soittamassa ja toimimassa, antaen katsojalle vapauden kääntää ’kameraa’ ja valita itse haluamansa kuvakulmat siten, että mitään ei jää näkemättä. Tämä on hieno avaus Suomessakin kokeilla uusia ratkaisuja – tekninen taitavuus kohtaa luovan sisällön. Toivottavasti nämä videot inspiroivat myös muita kehittämään uudenlaista ilmaisua.

O

Kirjoitettu 22.11.2013

Ota rohkeasti yhteyttä!

Mitä saisi olla?

Minkälaiseen käyttöön?

Toivoisin

Nimi/Yritys *

Email *

Puhelin

Viesti